مصرف غلات کامل ممکن است عوامل خطر بیماری های قلبی را با افزایش سن کاهش دهد

13ژوئیه 2021 - بر اساس تحقیقات جدید بزرگسالان مسن و میانسال که روزانه حداقل سه وعده ی سروینگ غلات کامل مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز غلات کامل می خوردند، در طول زمان افزایش کمتری را در اندازه ی دور کمر، فشار خون و سطح قند خون خود تجربه کردند.

در این مطالعه که در مجله ی Nutrition منتشر شده است، محققان مرکز تحقیقات تغذیه انسانی و پیری ژان مایرUSDA ، در دانشگاه تافتس تاثیر مصرف غلات کامل و غلات تصفیه شده را در طول زمان بر پنج عامل خطر بیماری قلبی شامل: اندازه ی دور کمر، فشار خون، قند خون، تری گلیسیرید و کلسترولHDL  (کلسترول خوب) بررسی کردند.

با استفاده از داده هایFramingham Heart Study Offspring Cohort ، که در دهه 1970 برای ارزیابی عوامل خطر طولانی مدت بیماری های قلبی آغاز شد، محققان نتایج بهداشتی مرتبط با مصرف غلات کامل و تصفیه شده را در مدت متوسط ​​18 سال پیگیری کردند. از 3100 شرکت کننده از این گروه اکثر افراد سفید پوست بودند و در هنگام آغاز جمع آوری اطلاعات به طور متوسط ​​در اواسط دهه ی 50 سالگی خود بودند.

تیم تحقیقاتی تغییرات پنج فاکتور خطر فوق الذکر را در فواصل چهار ساله در چهار گروه بر اساس گزارش شرکت کنندگان در مورد میزان مصرف غلات کامل، از کمتر از نصف وعده در روز(افراد کم مصرف) تا سه وعده یا بیشتر در روز(افراد پر مصرف) مقایسه کردند. طبق دستورالعمل های رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی ها، مقدار توصیه شده غلات کامل سه وعده یا بیشتر در روز است. به عنوان نمونه یک وعده ی سروینگ، معادل یک تکه نان تهیه شده از غلات کامل، یک و نیم فنجان غلات صبحانه ی تهیه شده از جو دوسر (rolled oats cereal) یا یک و نیم فنجان برنج قهوه ای است.

نتایج نشان داد که برای هر بازه ی چهار ساله:

·اندازه دور کمر شرکت کنندگان کم مصرف، به طور متوسط ​​بیش از 1 اینچ(2.54 سانتی متر) افزایش می یابد، در مقابل برای افراد پر مصرف حدود نیم اینچ(1.27 سانتی متر).

·حتی پس از در نظر گرفتن تغییرات دور کمر، افزایش متوسط قند خون و فشار خون سیستولیک در شرکت کنندگان کم مصرف در مقایسه با افراد پر مصرف، بیشتر بود.

محققان همچنین پنج عامل خطر را در چهار گروه بر اساس میزان مصرف غلات تصفیه شده، مورد مطالعه قرار دادند، از کمتر از دو وعده در روز تا بیش از چهار وعده در روز. مصرف کمتر غلات تصفیه شده، منجر به افزایش ​​کمتر متوسط اندازه دور کمر و کاهش بیشتر میانگین سطح تری گلیسیرید برای هر دوره ی چهار ساله شده بود.

دکتر Nicola McKeown، نویسنده و دانشمند ارشد و راهبر در تیم اپیدمیولوژی تغذیه در  USDA HNRCA، گفت: یافته های ما حاکی از آن است که خوردن غذاهای سبوس دار به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، دارای مزایای سلامتی فراتر از کاهش یا حفظ وزن، با افزایش سن است. در واقع، این داده ها حاکی از آن است که افرادی که غلات کامل بیشتری می خورند، بهتر می توانند قند خون و فشار خون خود را با گذشت زمان حفظ کنند. مدیریت این عوامل خطر در حین بالا رفتن سن می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

دلایل مختلفی برای تاثیر غلات سبوس دار در کمک به حفظ اندازه دور کمر و جلوگیری از افزایش سایر عوامل خطر وجود دارد. وجود فیبر غذایی در غلات کامل می تواند یک اثر سیر کنندگی داشته باشد، و منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. به ویژه فیبرهای محلول ممکن است تأثیر مفیدی بر جلوگیری از افزایش ناگهانی قندخون بعد از غذا داشته باشند.

افرادی که بیشترین مصرف غلات سبوس دار را گزارش کرده بودند بیشتر نان های سبوس دار و غلات صبحانه تهیه شده از دانه های کامل را مصرف می کردند. بیشترین مصرف غلات تصفیه شده مربوط به مصرف ماکارونی و نان سفید بود. تفاوت در فواید سلامتی بین غلات کامل و تصفیه شده ممکن است از این واقعیت ناشی شود که فرآوری غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده کمتر است. غلات کامل دارای یک لایه بیرونی غنی از فیبر و یک لایه ی جوانه داخلی هستند که دارای ویتامین های گروهB ، آنتی اکسیدان ها و مقادیر کمی چربی سالم است. آسیاب کردن و گرفتن پوسته و بخش های زبر غلات کامل این اجزای متراکم از مواد مغذی را از بین می برد و فقط نشاسته را در غلات تصفیه شده، باقی می گذارد.

دکترMcKeown ، گفت: یک فرد آمریکایی متوسط، ​​روزانه حدود 5 وعده ی سروینگ غلات تصفیه شده مصرف می کند که بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده است. بنابراین مهم است که در مورد روشهای جایگزینی غلات تصفیه شده با غلات کامل در طول روز فکر کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک کاسه غلات کامل را به جای نان شیرینی تهیه شده از آرد سفید برای صبحانه بخورید. تغییرات کوچک با افزایش مصرف غلات کامل در رژیم غذایی شما، با گذشت زمان تفاوت ایجاد می کند.

در این مطالعه، برای اندازه گیری میزان مصرف روزانه ی غلات، محققان از پرسشنامه های رژیم غذایی استفاده کردند که شرکت کنندگان از سال 1991 تا 2014 هر چهار سال یکبار تکمیل می کردند که در نتیجه با این کار داده ها برای متوسط 18 سال جمع آوری گردید.داده های شرکت کنندگان مبتلا به دیابت در ابتدای مطالعه از داده ها حذف شدند.

تجزیه و تحلیل آماری برای عواملی که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند، از جمله سایر جنبه های یک رژیم غذایی سالم تنظیم شد. محدودیت های این مطالعه شامل این واقعیت بود که میزان مصرف غلات روزانه بر اساس گزارش خود افراد بود و شرکت کنندگان ممکن بود مصرف برخی از مواد غذایی را بیش از حد تخمین زده باشند که این بر اساس ادراک مطلوبیت اجتماعی رخ می دهد. این مطالعه به دلیل طراحی مشاهده ای آن، یک رابطه ی علیتی را منعکس نمی کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210713/Whole-grain-consumption-may-reduce-risk-factors-of-heart-disease-as-we-age.aspx